«Формування громадянської компетентності учнів початкових
класів»
В національній
доктрині розвитку освіти в Україні найперші позиції які має забезпечувати
сучасна система освіти, це – громадянське виховання особистості. Основа громадянськості
закладається в дитячі роки.
У «Розмові з
молодим директором школи» В. Сухомлинський дає таку пораду: «…займіться
перспективою становлення людини – громадянина,» адже «дитина, якій сьогодні сім
років, яка несміливо переступає поріг школи і виводить в зошиті кружечки і
палички, через 10років на ваших очах стане громадянином».
На запитання, від
чого залежить громадянське осереддя людини, В.О.Сухомлинський відповів «Від
того, що увійшло в її серце в роки дитинства і отроцтва, що схвилювало, стривожило
їй думку, що наболіло на душі, як каже народ».
Перші мамині
казки, Буквар, Літературне читання не тільки навчають рідної мови, сприяють
загальному розвитку дитини, а й формують особистість, виховують.
Загальновідомо, що
любов до рідного краю, рідної культури, рідної мови починається з малого – з
любові до своєї сім’ї, до своєї домівки, до своєї школи. Поступово, зі
зростанням особистості, ця любов переходить у любов до рідної країни, до її
історії, минулого й сучасного, до всього людства.
На основі змісту
та ілюстрацій книжок розширюю і поглиблюю в учнів уявлення про Батьківщину,
розвиваю й зміцнюю оте сильне й природне почуття «малої Батьківщини».
На уроках читання приділяю велику увагу вихованню у дітей
любові до найрідніших людей, домашнього вогнища. Легенда про матерів, її ніжне,
рідне слово, приклад і порада; батьків приклад, його наука, бабусині й дідусеві
настанови їхні знання й досвід, життєва мудрість – усе це знаходить відображення
на родинному святі «Тільки родина, як зірка єдина, твій порятунок, надійний
причал».
Отчий край, рідна
місцевість(де кожен народився, робив перші кроки, пізнавав навколишній світ,
природу) глибоко западають у душу і постійно закликають повернутися з далеких
та близьких життєвих доріг до рідного порогу.
Пошана до батьків,
свого родоводу, традицій, любов до рідного краю завжди переростає в любов до
«великої Батьківщини – України». Як Матір,її не вибирають, не зраджують. Вона в
людини одна.
«Можна все на
світі вибирати, сину,
Вибрати не можна
тільки Батьківщину», рядки з вірша Василя Симоненка якнайкраще підтверджують цю
думку.
Щоб закласти в
дитини основи громадянськості, необхідно дати їй правильне розуміння добра і
зла. « Усі, хто готується стати корисним громадянином, - зазначав М.Пирогов,
повинні спочатку навчитися бути людьми», тобто бути добрим, совісним, чесним,
працьовитим, скромним та ін. Ці загальнолюдські якості й чесноти зосереджені у
мудрій народній філософії.
Сучасні діти мають
знати нашу хліборобську історію. Тексти усної народної творчості на тему жнив,
скоромовки на хліборобську тему, сприяють формуванню в учнів гордості за свій
працьовитий народ, пошану до людей праці, повагу до хліба. Створили з учнями
папки «Професії моїх батьків», провели урок-свято «У світі професій», відвідали
місця роботи батьків, взяли участь у святі Хліба.
Про видатних,
славних українців, гідних представників нашого народу учні дізнаються на уроках
та виховних заходах: «Герої не вмирають!»(зустріч з бійцями, які прибули у
відпустку із зони АТО, з батьками Дрьоміна Ярослава, який загинув у зоні АТО),
«Будь сином не тільки батька твого- будь сином народу свого», «Славетні
гетьмани України», «Видатні вчені, митці», «Наші сучасники», «Згадка про
Шевченка».
Доленосне значення
як для нації, так і для кожного українця має збереження, збагачення і
дотримання українських звичаїв. Уявити обряд святкуванні Нового року
допомагають колядки, щедрівки, засів альні пісні. Весну зустрічати, приміром,
діти вчать заклички, весняночки, гаївки.
Засвоєння учнями
державних символів – Державний Гімн України, Прапор, Герб – сприяє формуванню в
них громадянської самосвідомості, патріотичних і моральних почуттів. Пропоную
дітям творчі завдання: створити груповий патріотичний плакат, написати твір « Я
гордий, що народився в Україні», творчі роботи учнів у різних тематиках.
Важливу роль у
розвитку громадянської компетентності учнів відіграє відвідування музею. У
нашій школі існує Народний музей історії 5-ї танкової армії, що є центром
громадянського виховання учнів. В музеї зібрано багато матеріалів щодо
учасників Великої Вітчизняної війни, визволителів нашого села та видатних людей
села, району, області. Матеріали музею використовую під час проведення виховних
заходів, які мають міжпредметний характер (провидимо з використанням ІКТ).
Значну роль у
громадянському вихованні учнів відіграє позакласна виховна робота. Громадянські
якості формуються в процесі безпосередньої участі дітей у виховних заходах, які
відбуваються у різних формах.
Серед ефективних педагогічних форм громадянського
виховання є:
·
Зустрічі з відомими, видатними людьми села;
·
Конкурс родинних плакатів «Я проти насильства!»
·
Екскурсії «Пам’ятні місця села, району, області»
·
Конкурси «Вірші поетів в малюнках дітей»
·
Урок-зустріч з волонтерами, бійцями АТО
·
Вітання людей похилого віку
·
Урок – подорож «Країною правових знань»
Любов до рідної землі, до Батьківщини – одне з
найсвятіших почуттів, які кожна людина проносить крізь усе своє життя, але мало
говорить про любов до рідного краю, треба знати його минуле та теперішнє,
багату культуру, народні традиції, природні умови. Роботу в цьому напрямку буду
вивчати і поширювати та удосконалювати.
«Той, хто не любить своєї країни, нічого
любити не може»
Д. Байрон
Література:
1.
Пометун О. Формування громадянської компетентності засобами різних
предметів. Методичка -2012- с. 49-56.
2.
Виховуємо людину і громадянина. навч.-метод. Посібник - Дрогобич.
«Відродження», 2006- с.127
10 золотих правил виховання
щасливих дітей
1.Стимулюйте
інтелект дитини.
Створивши
сприятливі умови, можна підвищити розумовий розвиток дитини. Тому - не гайте
часу. Пізніше це зробити набагато важче.
2. Формуйте
самоповагу.
Висока самооцінка додає сміливості братися за нове,
ризикувати і навіть зазнавши невдачі, все-таки перемагати. Необхідно розвивати
в дитини такі здібності, прищеплювати такі навички, котрі б вирізняли її
з-поміж інших, викликали б повагу ровесників і дорослих. Діти мають знати , що
успіх, майбутній добробут залежить від них самих.
3. Навчіть
дитину спілкуватися.
Є шість умов, за яких у дитини виробляються корисні
навички
• щира любов до
батьків дає відчуття захищеності;
• приязне
ставлення до навколишніх, не лише до близьких і рідних;
• зовнішня
привабливість одяг, манери;
• можливість
спостерігати правильне соціальне спілкування поведінка батьків, вчителів,
ровесників;
• Висока
самооцінка, а звідси – впевненість у собі;
• Мати хоча б
середній запас слів, вміти підтримувати розмову.
4. Пильнуйте,
щоб дитина не стала залежною від комп’ютера чи телевізора.
Телевізор,
комп’ютер, як злі чаклуни, здатні красти в дитини години, дні й роки. Надмірне
сидіння перед телевізором чи комп’ютером гальмує в дітей розвиток мовлення.
Діти стають нервовими, миттєво реагують дією, не намагаючись осмислити та
обговорити події. Потрібно залучити дітей до занять спортом, музикою, читанням,
корисною роботою, тощо.
5. Виховуйте
відповідальність і порядність.
Не лише повсякчас пояснюйте, що таке добре, а що –
погано, а й закріплюйте гарні звички, карайте за негідні вчинки, тільки не
різкою. За приклад дитині має слугувати гідна поведінка батьків, а пізніше
ровесників.
6. Навчіть
дитину шанувати сім’ю.
Щоб виростити ніжних і люблячих дітей, оточіть їх
піклуванням, ласкою з перших днів життя. Діти мають бачити все тільки добре та
розуміти хочу і треба.
Любов і повага між
членами родини краще за будь-яку лекцію дадуть зрозуміти дитині, що сімейне
життя – це,насамперед, рівноправність у стосунках, відповідальність перед
коханою людиною, бажання зробити для неї добро, виявляти ніжність та взаємну
повагу.
7. У кожної
дитини має бути гарний друг.
Друзі, яких
виберуть собі ваші діти, впливатимуть на їхні орієнтири й поведінку. Батьки
спрямовують і зміцнюють цю дружбу та дбають про якнайширше коло знайомств із
ровесниками з благополучних сімей.
8. Будьте
вимогливими.
Діти з високою самооцінкою, почуттям власної гідності,
вмінням робити щось краще за інших виховуються, як правило, у сім’ях, де до них
ставлять високі вимоги дотримуватися порядку у домі, організовувати своє
дозвілля, гідно поводитися.
Не будьте тиранами. Запам’ятайте, що відповідальними, розумними й слухняними діти стають не
одразу. На це треба витратити роки.
9. Привчайте
дитину до праці.
Певною мірою ви можете запрограмувати життєвий успіх
своїх дітей. Подбайте, щоб вони без примусу набули трудових навичок, заповніть
їх життя цікавими і корисними справами, що вимагають певних зусиль на шляху до
успіху. Нехай вчаться долати труднощі.
10. Не робіть
за дітей те, що вони можуть зробити самі.
Нехай все перепробують, вчаться на власних помилках.
Беруть участь у сімейних нарадах. Нехай якнайраніше привчаються робити щось
для інших, особливо, те, що в них добре виходить.
«Робота з обдарованими
учнями, підготовка їх до участі в конкурсах та олімпіадах»
Генії не падають з неба, вони
повинні мати можливість отримати освіту й мати умови для розвитку.
А. Бебель
Розбудова державності в Україні зумовила нові тенденції в розвитку освіти.
З’явилася нагальна проблема суспільства у діяльних, обдарованих,
інтелектуально, творчо і духовно розвинених громадян.
Кожна дитина по-своєму неповторна. Вона приходить у цей світ, щоб творити
своє життя, знайти себе: хтось здібний до музики, образотворчого мистецтва,
художньої праці, хтось до математики, хтось пише вірші, оповідання. Скільки
дітей – стільки й здібностей, які залежать від психолого-фізіологічних особливостей людини,
соціального оточення, сім’ї та школи.
У результаті досліджень науковцями
виділено такі характерні особливості обдарованих дітей :
Ознаки обдарованого учня
Часто перескакують через послідовні етапи свого розвитку;
Мають чудову пам’ять, беруть активну участь у всіх заходах, змаганнях,
конкурсах, олімпіадах;
Мають великий словниковий запас, із задоволенням читають словники,
енциклопедії;
Можуть займатися кількома справами відразу;
Дуже допитливі, активно досліджують навколишній світ;
Із задоволенням сприймають складні довгострокові завдання;
Не можуть терпіти, коли їм нав’язують готову відповідь;
Надто розвинуте почуття справедливості;
Добре розвинуте почуття гумору;
Постійно намагаються вирішувати проблеми, які їм, поки що «не під силу», й
у вирішенні деяких з них домагаються успіху;
Негативно оцінюють себе;
Для них характерні перебільшені страхи;
Часто володіють екстрасенсорними здібностями.
Талановиті діти – це той ресурс, з
якого створюється інтелектуальна еліта. Інтелектуальну еліту будь – якого
народу становлять особистості творчі, яскраві, мислячі. Щоб це потенційне
національне багатство зберегти й примножити, необхідно відбирати таких дітей,
допомагати їм знайти себе й правильно оцінити, підтримати їхній розвиток.
Виявлення обдарованих і талановитих
дітей – це тривалий процес. Обдарована дитина сама собі допоможе, якщо вчитель
творчий, а навчальний процес цікавий, результативний, різнобічний.
Як же розвивати творчі здібності молодших школярів?
Рекомендую:
Підхоплювати думки учнів, оцінюючи їх зразу, підкреслюючи їх
оригінальність, важливість, інтерес до нового.
Створювати проблемні ситуації що вимагають альтернативи, прогнозування,
уяви.
Вчити доводити починання до логічного завершення.
Надавати можливість виконувати більше навчальних завдань з обов’язковим
підвищенням складності.
Використовувати творчу діяльність вихованців при приведенні різних видів масових
заходів, відкритих та семінарських занять, свят.
Під час опрацювання програмового матеріалу залучати до творчої пошукової
роботи з використанням випереджувальних завдань, створювати розвиваючі
ситуації.
Активно залучати до участі в районних, обласних, Всеукраїнських конкурсах,
змаганнях, виставках.
Впливати особистим прикладом.
Пам’ятати, що своєчасно знайти, виховувати й розвивати задатки і здібності
у своїх вихованців, своєчасно розпізнати в кожного його покликання – це
завдання стає тепер найголовнішим у системі навчально-виховного процесу.
Не вимагати запам’ятовування схем, таблиць, формул
Вчити дітей цінувати власні та чужі думки. Важливо фіксувати їх в блокноті.
Пропонувати цікаві факти, випадки, технічні та наукові ідеї.
Під час занять чітко контролювати досягнуті результати .
Створювати ситуації самоаналізу, самооцінки, самопізнання.
Відзначати досягнення вихованців, підтримувати та стимулювати активність,
ініціативу, пошук.
Пам’ятати, що учень «… це не посудина, яку потрібно наповнити, а факел,
який треба запалити»(К.Д.Ушинський)
Мета навчання учнів 1-4 класів –
забезпечити умови для інтелектуального, соціального, морального і фізичного
розвитку учнів, виховувати громадянина – патріота, а також забезпечити базову
освіту та підготовку до успішного навчання в школі ІІ-ІІІ ст.
Удосконалювати навчально-виховний процес, роботу з обдарованими дітьми, дати їм
ґрунтовні, міцні знання, озброїти їх практичним розумінням основ наук
допомагають :
Олімпіади з базових дисциплін; олімпіади з творчого мислення;
Олімпіади з кмітливості та логічного мислення;
Конкурси;
Конкурси знавців математики;
Інтелектуальні ігри: «Ланцюжок», «Так чи Ні», «Ерудит», «Поле чудес»,
«Найрозумніший», «Що? Де? Коли?», «Асоціативний кущ», «Навчаючи – вчуся»,
«Аукціон знань», «Вгадай слово», «Мікрофон» та ін.
Елементи змагань, що містяться в іграх, сприяють розвиткові здібностей,
творчого мислення, залучення учнів до активного життя. Розв’язуючи ребуси,
кросворди учні поступово починають складати власні головоломки, що сприяють
розвиткові пам’яті, уваги, кмітливості. Учні вчаться:
Самостійно працювати з літературою;
Аналізувати та систематизувати отримані дані;
Робити висновки.
Моїм учням дуже подобаються види роботи, які дають їм матеріал для
роздумів, можливість виявити ініціативу і самостійність, потребують розумового
напруження, творчості, винахідливості. Створюю ситуації зацікавленості,
пізнавальної новизни. Цьому сприяють нетрадиційні форми проведення уроків :
урок милування природою, урок – прес конференція, урок – казка, урок – подорож,
урок доброти, урок – гра, урок фантазії, поезії тощо.
Такі уроки максимально стимулюють
пізнавальну самостійність, творчу активність та ініціативу школярів. Навчання
спрямоване на розвиток, підвищення якості знань, формування потрібних у житті
навичок і вмінь. Велике значення має емоційна сфера дитини, розвиток її
природничих задатків, удосконалення творчих здібностей.
Орієнтовні заходи при плануванні роботи з обдарованими дітьми
Створення інформаційного банку даних обдарованих дітей із різних напрямів
діяльності.
Систематизація матеріалів періодичних видань із проблеми дитячої
обдарованості.
Створення авторських програм та методичних розробок, спрямованих на
виявлення та розвиток обдарованих дітей молодшого шкільного віку.
Залучення до роботи з обдарованими дітьми вчителів, які мають педагогічні
звання «Вчитель методист», «Старший вчитель».
Створення банку педагогічного досвіду щодо роботи з обдарованими дітьми.
Організація і проведення шкільних, районних олімпіад із базових дисциплін:
математика, читання, українська мова, образотворче мистецтво, з курсу «Я і
Україна».
Підготовка до друку матеріалів із досвіду роботи, рекомендацій вчителів,
які працюють з обдарованими дітьми.
Залучення до участі обдарованих дітей у районних, обласних творчих
конкурсах.
Здійснення моніторингу стану здоров’я обдарованих дітей.
Розробка системи матеріального та морального заохочення обдарованих учнів
та вчителів, які працюють з ними.
Розгляд питань організації роботи з обдарованими дітьми та визначення
подальших напрямів роботи на засіданнях шкільних, районних методичних об’єднань
учителів, педагогічних радах, нарадах при директору.
Немає коментарів:
Дописати коментар