ДОСВІД РОБОТИ


Розвиток творчої особистості в учня шляхом впровадження в шкільну практику інноваційних технологій 


Сухина Ольга Михайлівна,
вчитель початкових класів ЗШ І-ІІІ ст.
села Хащувате. 

На сучасному етапі розвитку суспільства зростає потреба у формуванні особистості з високим рівнем інтелектуального розвитку, творчих можливостей, здатної усвідомити суть свого життя, визначити і намітити пріоритети розвитку, сформувати особисту систему життєвих цінностей, навчитися створювати та формулювати унікальні ідеї, обговорювати різні точки зору та знаходити компроміс. Життя доводить, що в складних, мінливих умовах творча особистість найкраще орієнту­ється, приймає рішення, працює, адже одним із механізмів психологічного захисту людини в склад­них умовах є готовність до творчості, творчого розв’язання проблеми, креативність.
Отже, розвиток творчих здібностей учнів є актуальною проблемою на сьогоднішній день, оскільки формування творчого потенціалу – важлива складова культурного процесу суспільства й виховання людини.
Інструментом становлення нової освіти є інноваційна діяльність, яка полягає у внесенні якісно нових елементів у навчально-виховний процес. Сучасний етап модернізації системи освіти характеризується посиленням уваги до особистості, спрямуванням зусиль педагогів на розвиток творчого потенціалу учасників навчально-виховного процесу.
Реалізація нових напрямів розвитку освіти потребує використання інноваційних педагогічних технологій, творчого пошуку нових або вдосконалених концепцій, принципів, підходів до освіти, суттєвих змін у змісті, формах і методах навчання, виховання. Таким чином, інноваційність є однією з домінуючих тенденцій розвитку людства. З урахуванням цього нова освітня парадигма вибудовується на засадах збереження і розвитку творчої потенції людини, її спрямованості на самовизначення, стабільно активної життєдіяльності у змінних соціальних умовах, готовності до сприймання і розв'язання нових завдань.
Саме на виявленні в учнів творчих здібностей та їх розвитку за допомогою впровадження інноваційних технологій, хотілося б зупинитися детальніше, так як означена проблема ще не знайшла належного відображення у психолого-педагогічних та методичних дослідженнях. Питання розвитку творчих здібностей учнів на уроках залишається недостатньо вивченим на сьогоднішній день.
Впоратися з поставленими завданням можна тільки за умови розумного поєднання традиційних та інноваційних форм і методів навчання.
Теоретичною основою методології інноваційних технологій є дослідження сучасних педагогів В. Безпалько, Б. Лихачова, М. Кларина, В. Монахома, Г.Селевка. Дослідники проблем педагогічної інноватики намагаються співвіднести нове у педагогіці з корисним, прогресивним, позитивним, сучасним, передовим.
Проблемам інноваційної діяльності в освітній сфері було присвячено чимало досліджень провідних вчених, серед яких К. Ангеловськи, Л. Ващенко, О. Козлова, Н. Артикуца, М. Поташник, О. Арламов, М. Бургін, В. Журавльов, Н. Юсуфбекова, А. Ніколс, Г. Герасимова, Л. Ілюхина, І. Беха, Л. Даниленко, І. Дичківська, М. Кларіна, О. Пєхота, О. Попова, Л. Подимова, А. Пригожина, В. Сластьоніна, А. Хуторський та інші. Але, незважаючи на велику кількість досліджень у цьому напрямі, й нині відсутні єдині підходи як до визначення поняття «освітня інновація», так і до класифікації інновацій, орієнтованих на освітні цілі, що мають певні специфічні особливості та властивості.
Розвиток творчої особистості потребує відповід­них умов, від яких залежить його ефективність, про­дуктивність виявів особистості як суб'єкта діяльнос­ті. Цьому найбільшою мірою сприяє навчально-ви­ховний процес з єдиними підходами та вимогами до кожної дитини, наданням їй максимальних мож­ливостей для виявлення і розкриття творчих здібнос­тей, обдаровань на всіх етапах. Але вони швидко втомлюються, а це викликає необхідність урізноманітнення видів діяльності та можливість їх зміни. Конкретність і образність мислення, емоційність, естетичне ставлення до дійсності, що оточує, швидка зміна настрою – ці якості притаманні всім молодшим школярам і свідчить про широкий рівень творчих здібностей вікової категорії в цілому.
Недостатність їх життєвого досвіду й знань компенсується фантазією. Твор­чий розвиток залежить від взаємовідносин дитини і до­рослого, спільної діяльності у сім'ї, батьків та педагогів, що створює єдиний соціально-педагогічний простір. Внаслідок такої співпраці виробляються однакові погляди на процес розвитку, виховання та навчання дитини. 
Основні свої завдання вбачаю у таких напрямах :
· розвиток творчих здібностей;
· урізноманітнення форм і методів навчання;
· розвиток учнів через гру;
· створення сприятливих умов для розвитку творчого потенціалу дитини;
· профорієнтаційний напрям;
· особистісно-орієнтоване навчання.
У своїй роботі використовую інноваційні технології, поєдную групові та індивідуальні форми роботи.
Застосовую елементи інтерактивних, комп’ютерних технологій та формування творчої особистості.
Працюю над розвитком навчальних, інтелектуальних і творчих можливостей учнів початкових класів.
У практиці роботи часто використовую різні елементи ігор, завдяки чому діти засвоюють норми поведінки і взаємостосунків у колективі. Розвиток здібностей здійснюється через сенсорні, дидактичні, творчі та розвивальні завдання. Щоб навчальний матеріал засвоювався краще, використовую арттехнології: малювання, ліплення, аплікації, конструювання з паперу та природного матеріалу.
Такі заняття сприяють інтелектуальному розвитку дітей через їхню активність: розвивають дрібну моторику рук, необхідну для навчання письма.
У кожній дитині закладені певні здібності, тільки в одних виявляються дуже яскраво й виразно, а в інших залишаються дрімати всередині. Здібності можуть виявлятися і в ранньому дитинстві, і в зрілому віці. Батьки також повинні добре знати, що обдаровані діти швидше за інших виконують роботу, прагнуть до самостійності, до розв'язання завдань проблемного характеру або таких, які вимагають кмітливості, різних способів розв'язання, творчості. Тому співпрацюю із батьками, намагаюся надати методичну допомогу, використовуючи поради провідних науковців.
Розвиток здібностей нерозривно пов’язаний із формуванням інтересу. Для розумового навантаження підбираю інтерактивні вправи: акваріум, крісло автора, ажурна пилка, асоціативний кущ тощо. Роблю все для того, щоб не зникла зацікавленість дітей; підтримую вогник творчості в їхніх очах та душах. Також для цього використовую інноваційні форми проведення уроку: урок-диспут, «Лист автору», «Займи позицію», подорож «Океаном Знань» (з використанням ІКТ); підсумковий інтелектуальний урок-гра з природознавства «Що? Де? Коли?», захист проектів: «Моя улюблена квітка», «Професії моїх батьків» та ін.).
Особливе значення в навчально-виховному процесі приділяю формуванню здорового способу життя. Проводжу профілактичні виховні бесіди серед учнів та їх батьків, ігри на свіжому повітрі, уроки-милування, уроки-оздоровлення, спостереження та інше.
На допомогу вчителям початкових класів упорядкувала збірник «Здоров’язберігальні технології у початковій школі – крок до школи культури здоров’я». В збірці можна ознайомитися з комплексом ранкової гімнастики для учнів молодших класів, фізкультхвилинками, скоромовками, уроками у природі; дізнатися про дихальну та пальчикову гімнастику, казкотерапію та ароматерапію.
Цілеспрямовано працюю із своїми вихованцями у профорієнтаційному напрямку, девізом якого є слова: «Люби, шануй і поважай працьовитих людей».
Виховувати у дітей глибоку повагу до праці, до трудівників – моє першорядне завдання. З перших навчальних днів ознайомлюю учнів з різними професіями, дбаю, щоб дитину надихало бажання приносити користь суспільству, щоб вона відчула: без праці не можна жити, праця забезпечує повноту духовного життя. Спочатку даю школярам загальне уявлення про різноманітність професій, конкретно ознайомлюю з тими, які доступні розумінню дітей певного віку.
 Подорож у світ професій починаю з простого ознайомлення учнів з заняттями їхніх батьків, працівників школи, загалом людей, з якими діти щодня спілкуються. Разом з батьками працюємо над проектами; організовуємо екскурсії у місцеву лікарню, аптеку, магазини, бібліотеку, млин, хлібопекарню, сільську Раду, колгоспну бухгалтерію. Буваємо на полях і фермах ПСП «Нива». Діти бачать як старанно і злагоджено працюють їхні батьки, дізнаються не лише про зміст праці, а й про умови її і, найголовніше про важливість цих професій для суспільства, що в свою чергу сприяє і розумовому, і творчому розвитку учнів.
 Після екскурсії обговорюємо з дітьми побачене, проводимо конкурс малюнків, творів про працю батьків. Малюнки та твори учнів використовую на різноманітних уроках, батьківських зборах, заходах. За участь у конкурсі на кращий твір і плакат до Дня Сільського господарства учні класу отримали грошові премії від директора ПСП «Нива». Це своєрідне заохочення теж дуже активізує сучасних учнів.
 Під час підготовки проекту «У світі професій» учні проявили свої креативні здібності. Залучилися до роботи і батьки. Представили та захистили свій проект на міжрегіональному семінарі вчителів початкових класів Голованівського, Ульянівського і Гайворонського районів.
 Діти не лише засвоїли певну суму знань, а й навчилися спостерігати, порівнювати, виявляти взаємозв’язки між поняттями, міркувати.
 Усвідомлюючи, що словесна творчість – могутній стимул духовного життя дитини, високоефективний засіб її розвитку, джерело натхнення в оволодінні мовленнєвою культурою, намагаюсь, щоб жодне заняття не проходило без роботи, пов’язаної зі збагаченням словникового запасу учнів. Цій меті підпорядковані наступні заходи: свято «Посвята в читачі», конкурс кращого читця до Дня Соборності України, Шевченківські читання, інсценізація казок Л. Глібова, Свято рідної мови.
 Значну увагу приділяю розвиткові пізнавальних інтересів дитини, адже завдяки їм формуються основні інтелектуальні вміння, необхідні для засвоєння знань, закладається основа для дальшого успішного оволодіння ними. Тому розвиваю у своїх вихованців активну пізнавальну діяльність, зацікавлюю різними видами завдань (пошуковими, логічними, ігровими). 
 Готую і проводжу виховні заходи ( «Ми козачата – сміливі та дружні», «Початкова школа, прощай!», «Рідну матусеньку зі святом вітаю», «Привітання ветеранові», «Герої не вмирають!», «Рідний край, де ми живемо, Україною зовемо», «Мужай, прекрасна наша мово» , зустрічі з волонтерами та учасниками АТО та інші) спільно із батьками, що сприяє зближенню і взаєморозумінню.
 Важливо, щоб навчальна праця приносила радість. Дитина, яка захоплена справою, яка їй до вподоби, виявляє наполегливість, силу волі, критичне ставлення до загальновідомого. В творчості дитина може реалізувати всі наявні в неї знання, уміння та здібності.
 Розвивати творчість – означає для мене виховувати у дітей інтерес до знань, самостійність у навчанні. Маленький учень добре вчиться лише тоді, коли він переживає успіх, хоча б невеликий.
 Тому на кожному уроці ставлю перед собою такі завдання:
- запалити в дитячому серці вогник допитливості;
- збагачувати знання школярів про природу, трудову діяльність;
- розвивати уяву і фантазію;
- розвивати увагу , спостережливість;
- пробуджувати інтерес до навчання, робити його цікавим;
- розвивати творче мислення;
- виховувати національну самосвідомість, духовність.
 Творчі, пізнавальні, інтелектуальні здібності, як і інші здібності людини, вимагають постійного тренування. Тому головним моїм завданням вважаю – збудити здібності своїх учнів, виховувати в них сміливість думки і впевненість у тому, що вони розв’яжуть кожну задачу, у тому числі і творчого характеру.
 Мої учні активні учасники конкурсів різних рівнів:
- Міжнародний математичний конкурс «Кенгуру»(6 сертифікатів з відмінним результатом)
- Всеукраїнська українознавча гра «Соняшник» (10 дипломів І та ІІ ступенів)
- Природничий конкурс «Колосок» (11 сертифікатів – «Золотий колосок»)
- Конкурс знавців інформатики «Бобер»;
- Конкурс знавців української мови ім. П. Яцика (ІІ місце - ІІ етап);
- Міжрегіональний конкурс «Людина і ліс» ( ІІІ місце);
- Міжнародний кубок України з Карате «Ката-До»(медаль за І місце);
- ДЮСШ м. Гайворон (І місце з легкої атлетики);
- Технічне моделювання (диплом за І місце).
 Залучаючи дітей до творчості, створюючи постійно «ситуацію успіху», поважаючи дитину, намагаюся виховувати творчу особистість.
 З усього, сказаного вище, можна зробити наступні висновки:
 - Саме інноваційні технології, інтерактивні методи навчання та виховання, допомагають створити навчальне середовище, в якому теорія і практика засвоюються одночасно; що в свою чергу формує в учнів характер, розвиває світогляд, логічне мислення, зв’язне мовлення; критичне мислення; виявляє та реалізує індивідуальні можливості.
 - Інноваційні методи навчання дають змогу швидко активізувати пошуково-пізнавальну діяльність учнів, максимально розвивають їх таланти. Враження шкільного дитинства відкладаються в пам’яті на все життя і впливають на подальший розвиток дитини. В емоційному сприйнятті зароджуються витоки майбутньої творчої, інтелектуальної особистості.

БІБЛІОГРАФІЯ:
1. Андрєєва В.М., Григораш В.В. Настільна книга педагога.// Х.: Основа, 2006.
2. Баханов К. Шляхи інноваційного навчання // Історія в школах України. — 1999. — № 4. — С. 19—25.
3. Баханов К. Що таке технологія навчання // Шлях освіти. — 1999. — № 3. — С. 23—25.
4. Безлюдна Н. Про методику розвивального навчання // Початкова школа. — 1998. — № 9. — С. 21—22.
5. Буркова Л. Технології в освіті // Рідна шк. — 2001. — № 2. — С. 18—19.
6. Даниленко Л. Інноваційна освітня діяльність // Освіта. — 1998. — 5—12 серпня. — С. 4.
7. Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності // Освіта України. — 2001 р. — № 6. — С. 17—18.
8. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібник – К.: А.С.К., 2004.
9. Урок у сучасному вимірі /Упор. Ампіголова Л.П. – Х.: Вид. група «Основа», 2006.


1 коментар:

  1. Ольго Михайлівно, Ви скромно промовчали про підготовку призерів численних конкурсів , виставок, змагань. У Вас є чим і ким пишатись. Вітаю!

    ВідповістиВидалити